Sayang, abang nak kawin lagi..

View previous topic View next topic Go down

Sayang, abang nak kawin lagi..

Post by Lieza on Thu Jun 19, 2008 11:21 am

"Sayang, Abang minta izin untuk nikah
sorang lagi,"

Aliyah yang sedang melipat kain,
terdiam seketika. Mungkin terkedu.
Adakah pendengarannya kian kabur
lantaran usianya yang kian beranjak.

Adakah dialog tadi hanya dilafazkan di
dalam TV, sementelah TV juga dipasang.
Tapi, ahh bukanlah. TV sedang
menayangkan iklan Sunsilk, mustahil
sudah ada siri baru iklan Sunsilk? Dia
menghela nafas panjang. Dia memandang
sekali imbas wajah Asraf Mukmin,
kemudian tersenyum.

Meletakkan kain yang telah siap
dilipat di tepi, bangun lantas menuju
ke dapur. Langkahnya diatur tenang.
Segelas air sejuk diteguk perlahan.
Kemudian dia ke bilik Balqis,
Sumayyah, Fatimah. Rutin hariannya,
mencium puteri-puterinya sebelum dia
masuk tidur. Dahulu, semasa puterinya
kecil lagi, rutin itu dilakukan dengan
suaminya. Kini, anak-anak kian
beranjak remaja. Kemudian, dia
menjenguk bilik putera bujangnya yang
berdua, si kembar, Solehin dan
Farihin.

Pengabisannya dia kembali kepada
suaminya. Asraf Mukmin hanya diam,
membatu diri. Dia amat mengenali
isterinya. Jodoh yang diatur keluarga
hampir 16 tahun yang lepas
menghadiahkan dia sebuah keluarga yang
bahagia, Aliyah adalah ikon isteri
solehah. Namun, kehadiran Qistina,
gadis genit yang menjawat jawatan
pembantu tadbir kesetiausahaan di
jabatannya benar-benar membuatkan dia
lemah.

"Kau mampu Asraf, dengan gaji kau, aku
rasa kau mampu untuk beri makan 2
keluarga," sokongan Hanif, teman
sepejabat menguatkan lagi hujah
apabila dia berdepan dengan Aliyah.

" Abang Asraf, Qis tak kisah. Qis
sanggup bermadu jika itu yang
ditakdirkan. Bimbinglah Qis, Qis
perlukan seseorang yang mampu memimpin
Qis," masih terngiang-ngiang bicara
lunak Qis.

Akhir-akhir ini, panas rasanya
punggung dia di rumah. Pagi-pagi,
selesai solat subuh, cepat-cepat dia
bersiap untuk ke pejabat. Tidak
seperti kelaziman, dia akan bersarapan
berjemaah bersama isteri dan anak-
anak.

Aduhai, penangan Qis gadis kelahiran
Bumi Kenyalang benar-benar menjerat
hatinya.

" Abang , Aliyah setuju dengan
permintaan Abg. Tapi, Aliyah nak
berjumpa dengan wanita tu," Lembut dan
tenang sayup-sayup suara isterinya.

Dia tahu, Aliyah bukan seorang yang
panas baran. Aliyah terlalu sempurna,
baik tetapi ahh hatinya kini sedang
mengilai wanita yang jauh lebih muda.

"Bawa dia ke sini, tinggalkan dia
bersama Aliyah selama 1 hari saja,
boleh?" pelik benar permintaan
isterinya.

Hendak dipengapakan apakah buah
hatinya itu? Namun, tanpa sedar dia
menganguk, tanda setuju. Sebab, dia
yakin isterinya tidak akan melakukan
perkara yang bukan-bukan.

Dan hakikatnya dia seharusnya
bersyukur. Terlalu bersyukur. Kalaulah
isterinya itu wanita lain, alamatnya
perang dunia meletus lah jawabnya.
Melayanglah periuk belanga. Ehhh, itu
zaman dulu-dulu. Zaman sekarang ni,
isteri-isteri lebih bijak. Teringat
dia kisah seorang tentera yang
disimbah dengan asid, gara-gara
menyuarakan keinginan untuk menambah
cawangan lagi satu. Kecacatan seumur
hidup diterima sebagai hadiah sebuah
perkahwinan yang tidak sempat
dilangsungkan. Dan dia, hanya senyuman
daripada Aliyah.

"Apa, nak suruh Qis jumpa dengan
isteri Abg," terjegil bulat mata Qis
yang berwarna hijau.

"Kak Aliyah yang minta," masih lembut
dia memujuk Qis.

"Biar betul, apa dia nak buat dengan
Qis?"

"Takutlah Qis, silap haribulan dia
bunuh Qis!" terkejut Asraf Mukmin.

"Percayalah Qis, Aliyah bukan macam tu
orangnya. Abg dah lama hidup
dengannya. Abg faham,"

Qistina mengalih pandangannya. Mahu
apakah bakal madunya berjumpa
dengannya? Dia sering disogokkan
dengan pelbagai cerita isteri pertama
membuli isteri kedua. Heh, ini Qistina
lah. Jangan haraplah jika nak membuli
aku. Desis hati kecil Qistina.

Hari ini genap seminggu Qistina
bercuti seminggu. Seminggu jugalah dia
merindu. Puas dicuba untuk menghubungi
Qistina, namun tidak berjaya.

Rakan serumah menyatakan mereka
sendiri tidak mengetahui ke mana
Qistina pergi. Genap seminggu juga
peristiwa dia menghantar Qistina untuk
ditemuduga oleh Aliyah. Sedangkan dia
diminta oleh Aliyah bermunajat di
Masjid Putra. Di masjid itu, hatinya
benar-benar terusik. Sekian lamanya
dia tidak menyibukkan dirinya dengan
aktiviti keagamaan di masjid Putra.

Dulu, sebelum dia mengenali Qistina,
saban malam dia akan bersama dengan
Aliyah serta anak-anaknya, berjemaah
dengan kariah masjid. Kemudian
menghadiri majlis kuliah agama.
Membaca AlQuran secara bertaranum itu
adalah kesukaannya. Namun, lenggok
Qistina melalaikannya. Haruman Qistina
memudarkan bacaan taranumnya. Hatinya
benar-benar sunyi. Sunyi dengan
tasbih, tasmid yang sering dilagukan.
Seharian di Masjid Putra, dia cuba
mencari dirinya, Asraf Mukmin yang
dulu. Asraf Mukmin anak Imam Kampung
Seputih. Asraf Mukmin yang asyik
dengan berzanji. Menitis air matanya.

Hatinya masih tertanya-tanya, apakah
yang telah terjadi pada hari itu.
Aliyah menunaikan tanggungjawabnya
seperti biasa. Tiada kurangnya layanan
Aliyah. Mulutnya seolah-olah terkunci
untuk bertanya hal calon madu Aliyah.

Tit tit... sms menjengah masuk ke
kantung inbox hensetnya.

"Qis minta maaf. Qis bukan pilihan
terbaik utk Abg jadikan isteri. Qis
tidak sehebat kak Aliyah. Qis perlu
jadikan diri Qis sehebatnya utk
bersama Abg,"

Dibawah hensetnya, ada sekeping sampul
besar.

Kepada:

Asraf Mukmin,

Suami yang tersayang...

Asraf Mukmin diburu kehairanan. Sampul
berwarna cokelat yang hampir saiz
dengan A4 itu dibuka perlahan.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah
Lagi Maha Pengasihani,

Salam sejahtera buat suami yang
tercinta, moga redhaNya sentiasa
mengiringi jejak langkahmu.

Abg yang dikasihi,

Genap seminggu sesi temuduga yang
Aliyah jalankan pada Qistina. Terima
kasih kerana Abg membawakan Aliyah
seorang calon madu yang begitu cantik.
Di sini Aliyah kemukakan penilaian
Aliyah.

1. Dengan ukuran badan ala-ala model,
dia memang mengalahkan Aliyah yang
sudah tidak nampak bentuk badan. Baju-
bajunya memang mengikut peredaran
zaman. Tapi, Aliyah sayangkan Abg.
Aliyah tak sanggup Abg diheret ke
neraka kerana menanggung dosa.
Sedangkan dosa Abg sendiri pun, masih
belum termampu untuk dijawab di
akhirat sana , apatah lagi Abg nak
menggalas dosa org lain. Aliyah
sayangkan Abg...

2. Aliyah ada mengajak dia memasak.
Memang pandai dia masak, apatah lagi
western food. Tapi, Aliyah sayangkan
Abg. Aliyah tahu selera Abg hanya pada
lauk pauk kampung. Tapi tak tahulah
pula Aliyah kalau-kalau selera Abg
sudah berubah. Tapi, Aliyah masih
ingat lagi, masa kita sekeluarga
singgah di sebuah restoran western
food, Abg muntahkan semua makanan
western food tu. Lagi satu, anak-anak
kita semuanya ikut selera ayah mereka.
Kesian nanti, tak makan la pula anak-
anak kita. Aliyah sayangkan Abg...

3. Aliyah ada mengajak dia solat
berjemaah. Kelam kabut dibuatnya.
Aliyah minta dia jadi Imam. Yelah,
nanti dia akan menjadi ibu pada zuriat
Abg yang lahir, jadinya Aliyah
harapkan dia mampu untuk mengajar anak-
anak Abg nanti untuk menjadi imam dan
imamah yang beriman. Tapi, kalau dia
sendiri pun kelam kabut memakai
telekung... Aliyah sayangkan Abg...

Abg yang disayangi,

Cukuplah rasanya penilaian Aliyah.
Kalau diungkap satu persatu, Aliyah
tak terdaya. Abg lebih memahaminya.
Ini penilaian selama 1 hari, Abg
mungkin dapat membuat penilaian yang
jauh lebih baik memandangkan Abg
mengenalinya lebih dari Aliyah
mengenalinya.

Abg yang dicintai,

Di dalam sampul ini ada borang
keizinan berpoligami. Telah siap
Aliyah tandatangan. Juga sekeping
tiket penerbangan MAS ke Sarawak. Jika
munajat Abg di Masjid Putra
mengiayakan tindakan Abg ini, ambillah
borang ini, isi dan pergilah kepada
Qistina. Oh ya, lupa nak cakap,
Qistina telah berada di sawarak.
Menunggu Abg... Aliyah sayangkan
Abg... Tetapi jika Abg merasakan
Qistina masih belum cukup hebat untuk
dijadikan isteri Abg, pergilah cari
wanita yang setanding dengan Aliyah...
Aliyah sayangkan Abg.

Tetapi, jika Abg merasakan Aliyah
adalah isteri yang hebat untuk Abg..
tolonglah bukakan pintu bilik ni.
Aliyah bawakan sarapan kegemaran Abg,
roti canai.. air tangan Aliyah.

Salam sayang,

Aliyah Najihah binti Mohd Hazery

Tangannya pantas membuka pintu
biliknya. Di situ berdiri Aliyah
Najihah bersama-sama hidangan sarapan
pagi kegemarannya. Dia tersenyum!

Benar, tiada isteri sehebat Aliyah
isterinya!!! !!

************

MORAL OF THE STORY : Bersyukurlah
dengan apa yg kita ada. Cinta pada
kecantikan tidak akan kekal
selamanya.. You would only appreciate
things when you lost it..

Ihsan : Hamba Allah

_________________
KeredhaanMu ku harapkan[i]
avatar
Lieza

Posts : 136
Join date : 2008-05-28
Age : 33
Location : Kuala Lumpur

View user profile

Back to top Go down

Re: Sayang, abang nak kawin lagi..

Post by koala oren on Thu Jun 19, 2008 12:57 pm

sorang pun jd laa...takut adil nnt..sj je msk neraka free..bersyukur je la dgn apa yg ada...

koala oren

Posts : 192
Join date : 2008-05-26
Location : oren world

View user profile

Back to top Go down

Re: Sayang, abang nak kawin lagi..

Post by koala oren on Thu Jun 19, 2008 1:07 pm

sorang pun jd laa...takut TAK adil nnt..sj je msk neraka free..bersyukur je la dgn apa yg ada...

koala oren

Posts : 192
Join date : 2008-05-26
Location : oren world

View user profile

Back to top Go down

Re: Sayang, abang nak kawin lagi..

Post by budak_kecik90 on Thu Jun 19, 2008 8:36 pm

wah.....
cantik menarik tertarik sgguh ble ana baca nih!!!
kpd lelaki2 dluar sana...BACA NI!!!
avatar
budak_kecik90

Posts : 425
Join date : 2008-05-27
Age : 26
Location : fi kulli makan...

View user profile

Back to top Go down

Re: Sayang, abang nak kawin lagi..

Post by aizufa on Fri Jun 20, 2008 12:24 pm

adat lelaki skrg....x cukup ngan 1.... No
avatar
aizufa

Posts : 42
Join date : 2008-06-13
Age : 24
Location : sure larh ats bumi Allah...spe pndai cube teke ??

View user profile

Back to top Go down

Re: Sayang, abang nak kawin lagi..

Post by bAlQis_aIna on Fri Jun 20, 2008 1:00 pm

bleh amik cara aliyah ni.. kalau si suami mampu n bleh bersikap adil, truskan la.. kalau x mmpu, jgn la gatai2 nk poligami.. haru nnt..
avatar
bAlQis_aIna

Posts : 78
Join date : 2008-06-09
Age : 28
Location : Malaysia

View user profile

Back to top Go down

Re: Sayang, abang nak kawin lagi..

Post by koala oren on Sun Jun 22, 2008 10:06 pm

tak seme lelaki mcm tu...

koala oren

Posts : 192
Join date : 2008-05-26
Location : oren world

View user profile

Back to top Go down

Re: Sayang, abang nak kawin lagi..

Post by bAlQis_aIna on Mon Jun 23, 2008 12:53 pm

mmg la x semua.. sbb 2 bg yg mampu sahaja berpoligami.. kalau x mmpu, nnt kebajikan para anak2 n isteri2 terabai..
avatar
bAlQis_aIna

Posts : 78
Join date : 2008-06-09
Age : 28
Location : Malaysia

View user profile

Back to top Go down

Re: Sayang, abang nak kawin lagi..

Post by koala oren on Mon Jun 23, 2008 9:12 pm

lelaki2 di luar sana..jgn nak gatal2 sgt.buat skdr yg termampu je..setialah pd yg 1..

koala oren

Posts : 192
Join date : 2008-05-26
Location : oren world

View user profile

Back to top Go down

Re: Sayang, abang nak kawin lagi..

Post by HafaazMuslim on Mon Jun 23, 2008 10:01 pm

Sebak bila baca crite ni...
Alhamdulillah..
Terima ksih, kak lieza..Sudi berkongsi bersama kami di sini...
Kalaulah ana, xmampu nk trima...
Bukan nk melanggar hukum Allah, tapi ana ni mmg cpt sensitif, walaupun bukan sorg yg cpt marah o nk marah2 org..

_________________
WebSite Ana >>>>>
http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

-Walakin kunu Rabbaniyyin
-Ihfazh Allah Yahfazhka



"Ssungguhnya solatku,ibadatku,cintaku,hidupku,dan matiku, hanya kerana Allah S.W.T.,Tuhan Seluruh Alam yang mentakdir menentukan segala2nya"
avatar
HafaazMuslim

Posts : 460
Join date : 2008-05-25
Age : 97
Location : Kompleks Balai Islam, KL

View user profile http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Sayang, abang nak kawin lagi..

Post by HafaazMuslim on Mon Jun 23, 2008 10:04 pm

Kalau Nabi Muhammad S.A.W. prnah menegur Saidina Ali supaya jgn buat anaknya Fatimah Az-Zahra hidup bermadu krn Baginda S.A.W. tahu, Fatimah akan sedih, kcewa, dan lain2, ketika Saidina Ali menyuarakan rasa nk kahwin lg satu dgn ... (Ana dah lupa)...,apatah lagi ana ni...Huhu....
InsyaALLAH, ana akan trima..Tp dalam hati ni, hanya ALLAH S.W.T. yg tahu..

_________________
WebSite Ana >>>>>
http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

-Walakin kunu Rabbaniyyin
-Ihfazh Allah Yahfazhka



"Ssungguhnya solatku,ibadatku,cintaku,hidupku,dan matiku, hanya kerana Allah S.W.T.,Tuhan Seluruh Alam yang mentakdir menentukan segala2nya"
avatar
HafaazMuslim

Posts : 460
Join date : 2008-05-25
Age : 97
Location : Kompleks Balai Islam, KL

View user profile http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Sayang, abang nak kawin lagi..

Post by budak_kecik90 on Tue Jun 24, 2008 8:26 pm

ustazah ana penah ckp...
pompuan yg sedia dimadu akan hampir ke syurga..
tp laki yg kawin lebih 1 akan hampir ke neraka....
sbb....b'tmbh tgggjawab die...
avatar
budak_kecik90

Posts : 425
Join date : 2008-05-27
Age : 26
Location : fi kulli makan...

View user profile

Back to top Go down

Re: Sayang, abang nak kawin lagi..

Post by HafaazMuslim on Tue Jun 24, 2008 9:37 pm

budak_kecik90 wrote:ustazah ana penah ckp...
pompuan yg sedia dimadu akan hampir ke syurga..
tp laki yg kawin lebih 1 akan hampir ke neraka....
sbb....b'tmbh tgggjawab die...

Betul tu...
Ana ada kwn2 yg ayah kawin 2..
Mmg sedih, ble dorg luahkan kt ana..
Crite2....Mula2, mmg mak dorg sbg isteri prtama terima...
Suami pun dpt jalankan tggungjawab dgn baik..
Sblm kawin, bakal madu tnjuk baik.
Dah lama, isteri kedua jadi lain, suami pun msti ikut isteri kedua je..
KESIAN Crying or Very sad

_________________
WebSite Ana >>>>>
http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

-Walakin kunu Rabbaniyyin
-Ihfazh Allah Yahfazhka



"Ssungguhnya solatku,ibadatku,cintaku,hidupku,dan matiku, hanya kerana Allah S.W.T.,Tuhan Seluruh Alam yang mentakdir menentukan segala2nya"
avatar
HafaazMuslim

Posts : 460
Join date : 2008-05-25
Age : 97
Location : Kompleks Balai Islam, KL

View user profile http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Sayang, abang nak kawin lagi..

Post by Detective on Sat Jul 05, 2008 4:12 pm

redha je la yer kaum wanita. kalau dpr suami yg betul2 ada tanggungjawabnya,, sedia pikul, takut akan amarah Allah, bagus pe?? walaupun di madukan. Asalkan suami tu berlaku adil.

Kalau x leh nak berlaku adil, jgn duk gatal2 nak kahwin.. Laughing

_________________
SESEORANG YANG TAKUT UNTUK MEMBUAT KESILAPAN TIDAK AKAN MENEMUI SESUATU YANG MENAKJUBKAN!!
avatar
Detective
Admin

Posts : 270
Join date : 2008-05-19
Age : 27
Location : 18500, Machang

View user profile http://dakwah.motionsforum.com

Back to top Go down

Re: Sayang, abang nak kawin lagi..

Post by koala oren on Sat Jul 05, 2008 5:30 pm

kawin je la satu..dr elok2 blh msk syurga,terasuk neraka plak nnt di sebabkan cemburu...fikir2kanlah.

koala oren

Posts : 192
Join date : 2008-05-26
Location : oren world

View user profile

Back to top Go down

Re: Sayang, abang nak kawin lagi..

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum