Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by HafaazMuslim on Wed Jun 11, 2008 10:48 pm

ASSALAMUALAIKUM...ANA SUKA BACA HARAKAH..NI PENTING...SILA BG KOMEN...

Gaji menteri vs seruan 'ubah gaya hidup rakyat'
Azamin Amin
Wed | Jun 11, 08 | 11:10:57 am MYT

KUALA LUMPUR, 11 Jun (Hrkh) - Kenaikan harga minyak yang diumumkan kerajaan minggu lalu sehingga 41 peratus amat menjejaskan kehidupan dan meningkatkan kos sara hidup rakyat Malaysia.

Namun dalam 'lelah' rakyat Malaysia mendepani kemelut kenaikan harga minyak ini, kelompok menteri yang mempertahankan keputusan kerajaan pula menasihatkan rakyat agar 'mengubah gaya hidup' bagi meringankan penderitaan.

Laungan kelompok menteri bagaimanapun tidak berdasarkan kepada hakikat yang sebenar kerana perbezaan taraf kehidupan antara menteri dan rakyat kebanyakan dari sudut pendapatan cukup ketara.

Pendedahan menarik berhubung gaji dan 'keistimewaan' para menteri di Malaysia ini merupakan satu renungan buat rakyat yang selama ini diseru menteri yang kaya supaya mengubah gaya hidup.

Pendedahan ini pernah disiarkan di dalam beberapa blog dan difahamkan datangnya daripada satu surat yang diemel oleh seorang yang dikenali sebagai pegawai kerajaan di Putrajaya ke laman blog Tranungkite Online tahun lalu yang boleh dijadikan rujukan maklumat betapa besar jumlahnya wang rakyat dibelanjakan oleh Menteri-menteri di Malaysia.

Menurutnya, rekod tersebut adalah berdasarkan kepada pendapatan bulanan menteri kabinet pada tahun 1999 dan pada pendapatnya terdapat sedikit sebanyak perubahan sehingga sekarang.

Berikut adalah perbandingan gaji menteri dengan persoalan 'ubah gaya hidup' yang disarankan kepada rakyat::-

Slip Pendapatan Bulanan bagi Menteri Penuh Malaysia termasuk Ketua-Ketua Menteri:


1. Gaji Pokok RM18,000
2. Elaun Keraian RM10,500.00
3. Elaun Perumahan RM10,800.00
4. Elaun Wakil Rakyat RM10,650.00
5. Elaun parking RM 5,700.00

Jumlah pendapatan bulanan RM55,650.00 yang wajib diterima sama ada sakit atau tidak bekerja:-

Lain-lain kemudahan

1. Bercuti keluar negara sekali setahun terutama selepas persidangan Dewan Negara- semua perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan termasuk tiket penerbangan, hotel, duit poket sebanyak RM50,000.00. Kalau tidak bercuti keluar negara seorang menteri boleh menuntut sebanyak RM50,000.00 tanpa resit.

2. Bil letrik percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia

3. Bil Air percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia

4. Bil telefon percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia

5. Peruntukan perkakasan dapor/perhiasan rumah dan lain-lain boleh dituntut setahun sekali sebanyak RM40,000.00

6. Sebuah kereta Mercedes S320, di lengkapi dengan telefon bimbit,satu pemandu,minyak percuma.Kalau guna khidmat pemandu kementerian, dapatlah duit percuma.

7. Semua pemberian derma seperti kepada perkahwinan, kematian,atau pemberian kepada badan kebajikan kebajikan boleh dituntut.

8. Boleh mengadakan rumah terbuka setiap hari raya, segala perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan. Kebiasaan Menteri menuntut sebanyak RM400,000.00

9. Setiap menteri biasanya tuntutan mereka sebanyak RM45,000.00 semua elaun perbelanjaan tidak termasuk elaun-elaun dalam slip pendapatan bulanan.

Slip Pendapatan Bulanan Bagi Timbalan Menteri ialah:-


1. Gaji Pokok RM15,000
2. Elaun Keraian RM9,500.00
3. Elaun Perumahan RM9,800.00
4. Elaun Wakil Rakyat RM10,650.00
5. Elaun parking RM 5,700.00

Jumlah pendapatan bulanan RM50,650.00 yang wajib terima samada sakit atau tidak hadir bertugas.

Dan Menteri:-


1. Pengerusi syarikat/lembaga jabatan kerajaan
2. Pengerusi syarikat swasta yg dilantik
3. Pedapatan dari syarikat persendirian seperti kontrak dan lain-lain
4. Pendapatan dari kroni-kroni peribadi
5. Saham yang diberi khas oleh kerajaan sebanyak 300,000 unit setiap masa.
6. Tidak termasuk dari pendapatan luar negara
7. Lain-lain sumber / wann _

_________________
WebSite Ana >>>>>
http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

-Walakin kunu Rabbaniyyin
-Ihfazh Allah Yahfazhka



"Ssungguhnya solatku,ibadatku,cintaku,hidupku,dan matiku, hanya kerana Allah S.W.T.,Tuhan Seluruh Alam yang mentakdir menentukan segala2nya"
avatar
HafaazMuslim

Posts : 460
Join date : 2008-05-25
Age : 97
Location : Kompleks Balai Islam, KL

View user profile http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by HafaazMuslim on Wed Jun 11, 2008 10:49 pm

Kalu zaman Nabi Muhamad SAW dulu pun, xda cni...Pemimpin2 kita..Tgklah..Kaya..Kaya dgn harta, dan lain2..Rakyat?Sudahlah pemimpin mkn wang rakyat..BYK PULAK TU!MINYAK PUN MAKIN NAIK.ISH...XADIL!

_________________
WebSite Ana >>>>>
http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

-Walakin kunu Rabbaniyyin
-Ihfazh Allah Yahfazhka



"Ssungguhnya solatku,ibadatku,cintaku,hidupku,dan matiku, hanya kerana Allah S.W.T.,Tuhan Seluruh Alam yang mentakdir menentukan segala2nya"
avatar
HafaazMuslim

Posts : 460
Join date : 2008-05-25
Age : 97
Location : Kompleks Balai Islam, KL

View user profile http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by koala oren on Thu Jun 12, 2008 4:13 pm

para pemimpin kita sepatutnyayg ubah gaya hidp..biar lebih besederhana..kesian kat rakyat jelata...

koala oren

Posts : 192
Join date : 2008-05-26
Location : oren world

View user profile

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by HafaazMuslim on Thu Jun 12, 2008 5:27 pm

ALHAMDULILLAH...BETUL TU...
KERAJAAN MEMINTA RAKYAT AGAR MENGUBAH GAYA HIDUP BG MENGURANGKAN PENDERITAAN..PADAHAL?

_________________
WebSite Ana >>>>>
http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

-Walakin kunu Rabbaniyyin
-Ihfazh Allah Yahfazhka



"Ssungguhnya solatku,ibadatku,cintaku,hidupku,dan matiku, hanya kerana Allah S.W.T.,Tuhan Seluruh Alam yang mentakdir menentukan segala2nya"
avatar
HafaazMuslim

Posts : 460
Join date : 2008-05-25
Age : 97
Location : Kompleks Balai Islam, KL

View user profile http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by budak_kecik90 on Thu Jun 12, 2008 9:56 pm

wah...byk maklumat ana br tau...
kuang hasam girl tol la menteri2 kerajaan ni...
avatar
budak_kecik90

Posts : 425
Join date : 2008-05-27
Age : 26
Location : fi kulli makan...

View user profile

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by HafaazMuslim on Thu Jun 12, 2008 10:26 pm

HEHE...Jgnlah cakap camtu kalu geram pun...
em..Ana pun rasa lain jugak bila baca ni..XPATUT!huhu

(Knp kerajaan xtanggung minx dorg g crmah agama selalu ke..hik3...kn bagus!drpd ntah ape2 ni...)

_________________
WebSite Ana >>>>>
http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

-Walakin kunu Rabbaniyyin
-Ihfazh Allah Yahfazhka



"Ssungguhnya solatku,ibadatku,cintaku,hidupku,dan matiku, hanya kerana Allah S.W.T.,Tuhan Seluruh Alam yang mentakdir menentukan segala2nya"
avatar
HafaazMuslim

Posts : 460
Join date : 2008-05-25
Age : 97
Location : Kompleks Balai Islam, KL

View user profile http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by budak_kecik90 on Fri Jun 13, 2008 5:48 pm

erm betul betul betul!!!
xpenah nmpak dorg g ceramah agama...
oh...lupe plak dorg kn 'sibuk'....
avatar
budak_kecik90

Posts : 425
Join date : 2008-05-27
Age : 26
Location : fi kulli makan...

View user profile

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by HafaazMuslim on Fri Jun 13, 2008 10:16 pm

SIBUK DGN HAL DUNIAWI...
KAN?

_________________
WebSite Ana >>>>>
http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

-Walakin kunu Rabbaniyyin
-Ihfazh Allah Yahfazhka



"Ssungguhnya solatku,ibadatku,cintaku,hidupku,dan matiku, hanya kerana Allah S.W.T.,Tuhan Seluruh Alam yang mentakdir menentukan segala2nya"
avatar
HafaazMuslim

Posts : 460
Join date : 2008-05-25
Age : 97
Location : Kompleks Balai Islam, KL

View user profile http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by koala oren on Fri Jun 13, 2008 10:18 pm

hal akhirat tak di pikirkan pun...

koala oren

Posts : 192
Join date : 2008-05-26
Location : oren world

View user profile

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by HafaazMuslim on Fri Jun 13, 2008 11:08 pm

Beselah. dorg...Ada yg main2 je dgn hukum agama..

_________________
WebSite Ana >>>>>
http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

-Walakin kunu Rabbaniyyin
-Ihfazh Allah Yahfazhka



"Ssungguhnya solatku,ibadatku,cintaku,hidupku,dan matiku, hanya kerana Allah S.W.T.,Tuhan Seluruh Alam yang mentakdir menentukan segala2nya"
avatar
HafaazMuslim

Posts : 460
Join date : 2008-05-25
Age : 97
Location : Kompleks Balai Islam, KL

View user profile http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by koala oren on Sat Jun 14, 2008 11:26 am

biasa la tak nampak neraka dpn mata..cuba nmpk..confirm 24 jam buat ibadat kat masjid...

koala oren

Posts : 192
Join date : 2008-05-26
Location : oren world

View user profile

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by HafaazMuslim on Sat Jun 14, 2008 12:04 pm

Ye,ke?
Hehe...

_________________
WebSite Ana >>>>>
http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

-Walakin kunu Rabbaniyyin
-Ihfazh Allah Yahfazhka



"Ssungguhnya solatku,ibadatku,cintaku,hidupku,dan matiku, hanya kerana Allah S.W.T.,Tuhan Seluruh Alam yang mentakdir menentukan segala2nya"
avatar
HafaazMuslim

Posts : 460
Join date : 2008-05-25
Age : 97
Location : Kompleks Balai Islam, KL

View user profile http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by ultraiman on Sat Jun 14, 2008 4:15 pm

tegakkan keadilan!!
takbir..

FIRE,\~
sunny
avatar
ultraiman

Posts : 32
Join date : 2008-05-27

View user profile

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by budak_kecik90 on Sun Jun 15, 2008 1:15 am

igt ni cite ultraiman ke ada fire fire....
avatar
budak_kecik90

Posts : 425
Join date : 2008-05-27
Age : 26
Location : fi kulli makan...

View user profile

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by budak_kecik90 on Sun Jun 15, 2008 1:16 am

HafaazMuslim wrote:SIBUK DGN HAL DUNIAWI...
KAN?

yup!!
avatar
budak_kecik90

Posts : 425
Join date : 2008-05-27
Age : 26
Location : fi kulli makan...

View user profile

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by mazri on Sun Jun 15, 2008 3:51 pm

Pelik betul bila lihat menteri2 ni. Makan gaji sampai kaya-raya, tp masih nak makan duit rakyat termasuk rakyat miskin sekali. Kalau begitu, lebih baik kita adakan tunjuk perasaan sambil baling batu & telur busuk. Takpun, belasah sampai separuh mati. Biar padan muka mangkuk ayun tu!

mazri

Posts : 11
Join date : 2008-05-25
Age : 30
Location : Di bawah naungan Ilahi

View user profile

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by budak_kecik90 on Sun Jun 15, 2008 11:34 pm

haha...ad geng gak upenye kat sini...igt ana n hafaazmuslim je yg selalu lpaskan gram...
btul 2 mazri,kite peram telur busuk cmpak kt dpn pntu pejabat dorg!!
avatar
budak_kecik90

Posts : 425
Join date : 2008-05-27
Age : 26
Location : fi kulli makan...

View user profile

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by koala oren on Mon Jun 16, 2008 8:37 pm

diaorg la yg kn kurangkan gaji diaorg..elaun terlampau byk sgt..

koala oren

Posts : 192
Join date : 2008-05-26
Location : oren world

View user profile

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by HafaazMuslim on Mon Jun 16, 2008 10:58 pm

Bukan lepaskan geram...
Tp mmg xsuka..xadil...
em...gaji sebulan dorg, boleh disamakan dgn gaji lbih 10 org doktor...

_________________
WebSite Ana >>>>>
http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

-Walakin kunu Rabbaniyyin
-Ihfazh Allah Yahfazhka



"Ssungguhnya solatku,ibadatku,cintaku,hidupku,dan matiku, hanya kerana Allah S.W.T.,Tuhan Seluruh Alam yang mentakdir menentukan segala2nya"
avatar
HafaazMuslim

Posts : 460
Join date : 2008-05-25
Age : 97
Location : Kompleks Balai Islam, KL

View user profile http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by koala oren on Tue Jun 17, 2008 11:54 am

kesian la kat rakyat..diaorg la edekah skit gaji tu.

koala oren

Posts : 192
Join date : 2008-05-26
Location : oren world

View user profile

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by budak_kecik90 on Wed Jun 18, 2008 8:18 pm

HafaazMuslim wrote:Bukan lepaskan geram...
Tp mmg xsuka..xadil...
em...gaji sebulan dorg, boleh disamakan dgn gaji lbih 10 org doktor...

BETUL!!!
ntah wt pe la ngn duit byk2 tu..
avatar
budak_kecik90

Posts : 425
Join date : 2008-05-27
Age : 26
Location : fi kulli makan...

View user profile

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by HafaazMuslim on Wed Jun 18, 2008 10:58 pm

Mmbazir je, bg dorg duit byk3..
Xblh bwk ke kubur pn..

_________________
WebSite Ana >>>>>
http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

-Walakin kunu Rabbaniyyin
-Ihfazh Allah Yahfazhka



"Ssungguhnya solatku,ibadatku,cintaku,hidupku,dan matiku, hanya kerana Allah S.W.T.,Tuhan Seluruh Alam yang mentakdir menentukan segala2nya"
avatar
HafaazMuslim

Posts : 460
Join date : 2008-05-25
Age : 97
Location : Kompleks Balai Islam, KL

View user profile http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by Lieza on Thu Jun 19, 2008 11:16 am

Cuba kita fikirkan, kita tertindas di negara sendiri dengan harga minyak dan barangan keperluan harian melambung tinggi. Kenapa kita kena ubah gaya hidup sedangkan kita sebelum ini pun ibarat kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang. Adakah kita hendak ubah gaya hidup kita kepada orang2 mengemis? Adakah adil dan saksama sesebuah kerajaan yang gaji menterinya beribu2 dan masih lagi ada orang termiskin di negara tersebut?
Sebenarnya masih banyak persoalan yang belum pasti jawapannya?

_________________
KeredhaanMu ku harapkan[i]
avatar
Lieza

Posts : 136
Join date : 2008-05-28
Age : 33
Location : Kuala Lumpur

View user profile

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by budak_kecik90 on Thu Jun 19, 2008 8:37 pm

XADIL!!!
btul tu kak lieza...
byk sgt persoalan yg xpasti jawapannye....
byk sgt!!
avatar
budak_kecik90

Posts : 425
Join date : 2008-05-27
Age : 26
Location : fi kulli makan...

View user profile

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by bAlQis_aIna on Fri Jun 20, 2008 12:53 pm

dah la gaji byk.. ps2 byk lak 2 elaun.. mcm2 free... dah dpt byk free, tau2 le bg gaji 2 kurg.. tlg rkyt yg kurg mmpu ni.. mai mana ntah duit byk2 lgu 2.. huhu.. dah kluaq pon loghat utagha ni..kalau rakyat mntak kurgkan gaji depa pon, mau ka depa nk kurang?? msti kluaq byk alasan.kalau wat tunjuk perasaan pon, mai fru (btol x? polis yg ganaz 2) cnfirm masuk spital.. duit lg... fenin3... Rolling Eyes ngucap... AstaghfirullahHafaaz
avatar
bAlQis_aIna

Posts : 78
Join date : 2008-06-09
Age : 28
Location : Malaysia

View user profile

Back to top Go down

Re: Gaji Menteri vs Seruan 'ubah gaya hidup rakyat'!!

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum