Jaga Fokus Anda

View previous topic View next topic Go down

Jaga Fokus Anda

Post by Detective on Mon May 19, 2008 3:57 pm

Apa jua yang anda lakukan hari ini semuanya berasal dari minda. Minda yang akan menentukan apakah aktiviti kita hari ini, bahkan minda jugalah yang membentuk nasib kita hari ini. pendek kata apa yang anda lakukan hari bahkan nasib anda hari ini ianya merupakan hasil kerja minda.

Minda adalah energi. Salah satu sifat energi ialah membentuk. Energi tidak dapat dilihat namun kita dapat merasakannya.

Bermanfaat atau tidak sesuatu energi adalah bergantung kepada bagaimana seseorang itu dapat memanfaatkannya. Begitu juga dengan minda kita, ianya juga perlu dimanfaatkan secara optimum untuk kejayaan dalam kehidupan.

Samada anda gagal atau berjaya, anda bijak ataupun bodoh ianya bergantung kepada diri anda sendiri. Apabila anda membiarkan diri anda gagal, minda tidak akan protes kerana kegagalan anda. Malahan minda akan megucapkan ‘ribuan terima kasih’ terhadap anda kerana minda tidak perlu bekerja keras untuk menuruti segala keinginan anda.

Energi anda akan menuruti minda anda (energies follow mind). Kapal yang belayar juga pasti akan mengikuti nakhodanya. Demikian juga dengan minda anda , kemana fokus anda, minda akan mengikutinya. Jika hari ini anda fokus kepada masalah, maka minda anda juga akan menarik masalah ke dalam hidup anda.

Tak percaya? Cuba lah.

_________________
SESEORANG YANG TAKUT UNTUK MEMBUAT KESILAPAN TIDAK AKAN MENEMUI SESUATU YANG MENAKJUBKAN!!
avatar
Detective
Admin

Posts : 270
Join date : 2008-05-19
Age : 27
Location : 18500, Machang

View user profile http://dakwah.motionsforum.com

Back to top Go down

Re: Jaga Fokus Anda

Post by myinteam on Tue May 20, 2008 11:16 pm

info yg berguna ni..

myinteam

Posts : 7
Join date : 2008-05-19

View user profile

Back to top Go down

Re: Jaga Fokus Anda

Post by Detective on Sat May 24, 2008 12:26 pm

Ya. memang berguna

_________________
SESEORANG YANG TAKUT UNTUK MEMBUAT KESILAPAN TIDAK AKAN MENEMUI SESUATU YANG MENAKJUBKAN!!
avatar
Detective
Admin

Posts : 270
Join date : 2008-05-19
Age : 27
Location : 18500, Machang

View user profile http://dakwah.motionsforum.com

Back to top Go down

Re: Jaga Fokus Anda

Post by HafaazMuslim on Tue May 27, 2008 9:46 am

Salam...
SUBHANALLAH..
ALHAMDULILLAH...
ALLAHU AKBAR...
Hari tu tgk chnnel apa ntah, tp antara channel 551-555...
Ada pasal ni jugak..Ana tgk dgn mak ana..
Mmg sgt menakjubkan.
avatar
HafaazMuslim

Posts : 460
Join date : 2008-05-25
Age : 97
Location : Kompleks Balai Islam, KL

View user profile http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Jaga Fokus Anda

Post by HafaazMuslim on Tue May 27, 2008 9:51 am

1-Ada org ni, berminggu2, mgkin berbulan2 di tgh lautan cz sesat..Selama sesat di lautan, dia hanya mampu makan ikan yg mentah, dgn perut2 ikan sekali..Pada mulanya mmg menggelikan..Tp bila 'jaga fokus' lalu minda akan mengikut, akhirnya ikan dan perut2 ikan yg dimakannya mnjadi terlalu sedap..Akhirnya dia berjaya hidup dgn lama di tgh2 lautan, shingga diselamatkan..

2-Sorg ni, pada mulanya hnya ingin menyiasat di dalam sebuah gua yg dalam..Talinya xkuat, lalu dia terjatuh di dalam gua..
Tiada apa yg dapat dimakannya..Tp dia masih hidup lama di situ..Hnya kerana 'jaga fokus' lalu minda mengawalnya utk hidup lebih lama..Betul, minda mmberikannya tenaga..Shinggalah xlama kmudian, otaknya mula berfikir utk memakan dagingnya sndri..Tapi blum smpat mkn, ada org2 yg dtg menyelamat..Alhamdulillah...
avatar
HafaazMuslim

Posts : 460
Join date : 2008-05-25
Age : 97
Location : Kompleks Balai Islam, KL

View user profile http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Jaga Fokus Anda

Post by HafaazMuslim on Tue May 27, 2008 10:03 am

Sebenarnya contoh ketika takut, yg berlari sgt laju tu pun, minda yg mengawal..Ketika itu, fokus kita hanya utk berlari, krn ingat takut, takut, takut..Akhirnya, kita dapat berlari dgn laju..

Sama juga sperti jika seseorg sgt3 takut, dia boleh melompat pagar yg setinggi bbrapa meter pun, dgn xdijangka..Tu sume boleh terjadi, apabila kita jaga fokus..

Xpercaya dgn semua ni? Cubalah..Mmg sgt menakjubkan..Ana pun pernah mengalaminya, ktika takut..Rakan2 yg bersama ana semua terkejut, ketika tu..Mmg sgt menakjubkan apabila kita jaga fokus..Semua yg ana crite ni bukan satu penipuan...
avatar
HafaazMuslim

Posts : 460
Join date : 2008-05-25
Age : 97
Location : Kompleks Balai Islam, KL

View user profile http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Jaga Fokus Anda

Post by Detective on Tue May 27, 2008 3:25 pm

Ya. Semua perkara yg kita rasa mustahil ukt kita lakukan, kita kan dapat lakukan. Kerna minda separa sedar mengatasi segala2nya.

_________________
SESEORANG YANG TAKUT UNTUK MEMBUAT KESILAPAN TIDAK AKAN MENEMUI SESUATU YANG MENAKJUBKAN!!
avatar
Detective
Admin

Posts : 270
Join date : 2008-05-19
Age : 27
Location : 18500, Machang

View user profile http://dakwah.motionsforum.com

Back to top Go down

Re: Jaga Fokus Anda

Post by Lieza on Thu May 29, 2008 11:39 am

MinAdmin wrote:Ya. Semua perkara yg kita rasa mustahil ukt kita lakukan, kita kan dapat lakukan. Kerna minda separa sedar mengatasi segala2nya.

Itulah kekuasaan Allah..
avatar
Lieza

Posts : 136
Join date : 2008-05-28
Age : 32
Location : Kuala Lumpur

View user profile

Back to top Go down

Re: Jaga Fokus Anda

Post by HafaazMuslim on Tue Jun 03, 2008 10:48 pm

SALAM...
BUKTI ALLAH MAHA BERKUASA DAN MAHA AGUNG...
avatar
HafaazMuslim

Posts : 460
Join date : 2008-05-25
Age : 97
Location : Kompleks Balai Islam, KL

View user profile http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Jaga Fokus Anda

Post by Lieza on Wed Jun 04, 2008 6:40 pm

HafaazMuslim wrote:SALAM...
BUKTI ALLAH MAHA BERKUASA DAN MAHA AGUNG...

Betul tu Very Happy
Kerana setiap yang berlaku hanyalah dengan izin Allah Smile
avatar
Lieza

Posts : 136
Join date : 2008-05-28
Age : 32
Location : Kuala Lumpur

View user profile

Back to top Go down

Re: Jaga Fokus Anda

Post by Detective on Mon Jun 09, 2008 2:50 pm

Sebenarnya apa yg kita buat ni, x memberi bekas lansung. Yg memberi bekas ni Allah lar.

_________________
SESEORANG YANG TAKUT UNTUK MEMBUAT KESILAPAN TIDAK AKAN MENEMUI SESUATU YANG MENAKJUBKAN!!
avatar
Detective
Admin

Posts : 270
Join date : 2008-05-19
Age : 27
Location : 18500, Machang

View user profile http://dakwah.motionsforum.com

Back to top Go down

Re: Jaga Fokus Anda

Post by Lieza on Mon Jun 09, 2008 3:48 pm

MinAdmin wrote:Sebenarnya apa yg kita buat ni, x memberi bekas lansung. Yg memberi bekas ni Allah lar.

Terima kasih atas teguran tu Very Happy
avatar
Lieza

Posts : 136
Join date : 2008-05-28
Age : 32
Location : Kuala Lumpur

View user profile

Back to top Go down

Re: Jaga Fokus Anda

Post by koala oren on Thu Jun 12, 2008 11:55 pm

tumpuan mesti 100%

koala oren

Posts : 192
Join date : 2008-05-26
Location : oren world

View user profile

Back to top Go down

Re: Jaga Fokus Anda

Post by koala oren on Fri Jun 13, 2008 9:13 pm

Laughing

koala oren

Posts : 192
Join date : 2008-05-26
Location : oren world

View user profile

Back to top Go down

Re: Jaga Fokus Anda

Post by HafaazMuslim on Fri Jun 13, 2008 11:16 pm

MinAdmin wrote:Sebenarnya apa yg kita buat ni, x memberi bekas lansung. Yg memberi bekas ni Allah lar.

Utk mndapat 'bekas' tu, kita kna berusaha jugak sbnrnya...
Itu gunanya jaga fokus...
Jadi, dgn jaga fokus, ALLAH akan takdirkan mmberi bekas..
Pendapat ana..Btul, x?Tapi betul jugaklah kata MinAdmin...

_________________
WebSite Ana >>>>>
http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

-Walakin kunu Rabbaniyyin
-Ihfazh Allah Yahfazhka



"Ssungguhnya solatku,ibadatku,cintaku,hidupku,dan matiku, hanya kerana Allah S.W.T.,Tuhan Seluruh Alam yang mentakdir menentukan segala2nya"
avatar
HafaazMuslim

Posts : 460
Join date : 2008-05-25
Age : 97
Location : Kompleks Balai Islam, KL

View user profile http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Jaga Fokus Anda

Post by HafaazMuslim on Fri Jun 13, 2008 11:20 pm


Sbnrnya apa yg admin cakap, buat ana sedar..
Knp ALLAH buat sumenye terjadi dgn proses2nya?...
Macam manusia, ada je proses2 yg akan berlaku, sblum Allah takdirkan ia kuar jadi manusia spenuhnya...
Hujan, juga terjadi dgn proses2nya..
Itu namanya kekuasaan, keagungan, dan kebesaran-Nya..
Maha Suci ALLAH...
Itu yg buat kita kna byk berfikir...

_________________
WebSite Ana >>>>>
http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

-Walakin kunu Rabbaniyyin
-Ihfazh Allah Yahfazhka



"Ssungguhnya solatku,ibadatku,cintaku,hidupku,dan matiku, hanya kerana Allah S.W.T.,Tuhan Seluruh Alam yang mentakdir menentukan segala2nya"
avatar
HafaazMuslim

Posts : 460
Join date : 2008-05-25
Age : 97
Location : Kompleks Balai Islam, KL

View user profile http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Jaga Fokus Anda

Post by koala oren on Sat Jun 14, 2008 11:25 am

kuasa ALLAH ni tak terjangkau dek otak utk memikirkannya...

koala oren

Posts : 192
Join date : 2008-05-26
Location : oren world

View user profile

Back to top Go down

Re: Jaga Fokus Anda

Post by Detective on Sat Jun 14, 2008 3:34 pm

HafaazMuslim wrote:
MinAdmin wrote:Sebenarnya apa yg kita buat ni, x memberi bekas lansung. Yg memberi bekas ni Allah lar.

Utk mndapat 'bekas' tu, kita kna berusaha jugak sbnrnya...
Itu gunanya jaga fokus...
Jadi, dgn jaga fokus, ALLAH akan takdirkan mmberi bekas..
Pendapat ana..Btul, x?Tapi betul jugaklah kata MinAdmin...

Erm, sbnrnya cam nie.

Ana bg contoh ;

Kita ni nak potong sayur, kita guna pisau. Yg memotongnya Allah, pisau itu lah yg menyebabkan sayur itu terpotong. Kita selalu kata kita yg potong sayur itu, krana perbuatan itu keluar dari kita. Haikikatnya Allah yg potong sayur itu atas sebab pisau.

_________________
SESEORANG YANG TAKUT UNTUK MEMBUAT KESILAPAN TIDAK AKAN MENEMUI SESUATU YANG MENAKJUBKAN!!
avatar
Detective
Admin

Posts : 270
Join date : 2008-05-19
Age : 27
Location : 18500, Machang

View user profile http://dakwah.motionsforum.com

Back to top Go down

Re: Jaga Fokus Anda

Post by Detective on Sat Jun 14, 2008 3:39 pm

Allah cipta alam ni mesti ada asbab/sebab. Kalau Allah cipta alam ni tanpa sebab, akal manusia x dapat terima. Sebagai contoh, kita nak kenyang kena makan tiap2 hari. Tp, Allah boleh jadikan kita makan sekali saja, akan kenyang seumur hidup.

Allah xkan buat macam tu, kerana Allah cipta alam ni mesti ada sebab.

Hanya kat akhirat nanti sahaja, kita makan sekali xkan lapar sampai bila2.

_________________
SESEORANG YANG TAKUT UNTUK MEMBUAT KESILAPAN TIDAK AKAN MENEMUI SESUATU YANG MENAKJUBKAN!!
avatar
Detective
Admin

Posts : 270
Join date : 2008-05-19
Age : 27
Location : 18500, Machang

View user profile http://dakwah.motionsforum.com

Back to top Go down

Re: Jaga Fokus Anda

Post by HafaazMuslim on Sun Jun 15, 2008 1:36 pm

Mmg cmtulah maksud ana...Sama jelah, kan.
Cuma anta detailkan lagi...

_________________
WebSite Ana >>>>>
http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

-Walakin kunu Rabbaniyyin
-Ihfazh Allah Yahfazhka



"Ssungguhnya solatku,ibadatku,cintaku,hidupku,dan matiku, hanya kerana Allah S.W.T.,Tuhan Seluruh Alam yang mentakdir menentukan segala2nya"
avatar
HafaazMuslim

Posts : 460
Join date : 2008-05-25
Age : 97
Location : Kompleks Balai Islam, KL

View user profile http://hafaazmuslimislami.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Jaga Fokus Anda

Post by Detective on Sat Jun 28, 2008 6:45 pm

Na'am.. Ni subjek aqidah nie.. Mula2 ana belajar x paham,, tp dah lama2 tu baru lah faham.. Aqidah ni memerlukan kefahaman yg tinggi.. jgn berfikir ikut logik aqal je.

_________________
SESEORANG YANG TAKUT UNTUK MEMBUAT KESILAPAN TIDAK AKAN MENEMUI SESUATU YANG MENAKJUBKAN!!
avatar
Detective
Admin

Posts : 270
Join date : 2008-05-19
Age : 27
Location : 18500, Machang

View user profile http://dakwah.motionsforum.com

Back to top Go down

Re: Jaga Fokus Anda

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum